On eittämättä selvää, että yhteiskuntamme on ottanut aivan viime vuosina valtaisan digiloikan, tai suoranaisen harppauksen. Entistä useammat palvelut ovat digitalisoituneet ja yhä useampia asioita voi jo hoitaa netin kautta. Osa tutkijoista on jo huolissaan siitä, ettei meidän kohta enää tarvitse lainkaan tavata muita ihmisiä voidaksemme hoitaa asiamme, vaan kaikki on mahdollista hoitaa erilaisten laitteiden välityksellä. Esimerkiksi ruokaa on nykyisin mahdollista saada kotiinkuljetettuna ja verkon kautta tilattuna. Riittää, kun ruokakuljettajan tapaa nopeasti ovella, niin pääsee jo nauttimaan herkullisista makuelämyksistä. Palveluiden, tapahtumien ja ihmisten siirryttyä yhä voimakkaammin verkkoon, on vain luonnollista, että myös markkinointi on enenevissä määrin siirtynyt sinne.

Verkkomarkkinointi on usein kustannustehokas ratkaisu

Usein verkkomarkkinointi on erityisen kustannustehokas ratkaisu. Oikein kohdennettuna se tavoittaa kerralla ja nopeasti suuren määrän yleisöä eikä markkinointi yleensä maksa kovin paljon. Verkossa on mahdollista ajaa kohdeyleisöä kiinnostavia mainoksia ja reagoida nopeasti yleisön mahdolliseen kiinnostumattomuuteen. Markkinoinnin tehokkuutta on helppo seurata ja ellei se vaikuta tehokkaalta, on verkkomarkkinoinnissa mahdollista tehdä nopeita korjausliikkeitä.

Useita tapoja toteuttaa verkkomarkkinointia

Verkkomarkkinointia voidaan toteuttaa useiden eri tapojen avulla. Näistä tavoista kukin yritys voi valita itselleen parhaiten sopivan. Näkyvyys esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa voi tuoda yritykselle näkyvyyttä ja nostaa sen suuren yleisön tietoisuuteen. Facebookia ei turhaan kutsuta nykyajan moderniksi viidakkorummuksi, jossa tieto hyvistä tuotteista ja palveluista leviää kulovalkean tavoin. Joidenkin yritysten kohdalla Instagram saattaa toimia vieläkin paremmin. Osa yrityksistä taas suosii sisältömarkkinointia suosituissa blogeissa.

Myös sähköpostimarkkinointi on tietynlaista verkkomarkkinointia. Osa kokee sähköpostimarkkinoinnin hieman vanhanaikaisena ja kenties puhelinmyyntiä hieman muistuttavana tuputtavana markkinointina. Sähköpostimarkkinoinnin ei kuitenkaan välttämättä tarvitse olla lainkaan sellaista. Oikein kohdennettu ja laadittu sähköpostimarkkinointi voi nimittäin tuoda potentiaalisille asiakkaille lisäarvoa. Itse asiassa nykyään sähköpostimarkkinointikirjeitä ei edes saa lähettää kenelle tahansa, vaan lähettämiseen tulee olla asiakkaan antama lupa. Asiakkaalla tulee olla myös mahdollisuus poistua milloin tahansa yrityksen postituslistalta. Helpoiten tämän mahdollisuuden tarjoaminen tapahtuu lisäämällä markkinointisähköpostien loppuun linkki, jonka kautta oman osoitteen poistaminen postituslistalta onnistuu yhdellä klikkauksella.