Google Analytics on monin tavoin erittäin käyttökelpoinen työväline. Ellet vielä tunne Google Analyticsia ja sen tarjoamia lukuisia mahdollisuuksia, olet tullut oikean artikkelin pariin. Tämä artikkeli tutustuttaa sinut Google Analyticsin mielenkiintoiseen maailmaan. Kerromme tässä artikkelissa Google Analyticsin käytöstä ja sen plussista ja miinuksista. Toivomme, että artikkelimme auttaa sinua selvittämään, voisiko Google Analytics tarjota sinulle jonkinlaista lisäarvoa. Google Analyticsin monipuolisiin ominaisuuksiin kannattaa tutustua ja antaa sille mahdollisuus mullistaa digimarkkinointisi ja nostaa se aivan uudelle tasolle.

Mihin Google Analyticsia käytetään?

Google Analyticsia käytetään seuraamaan verkkosivujen kävijöitä. Kyseessä on siis tietokoneohjelma, jonka avulla on mahdollista seurata sivun kävijöitä, ja jonka käyttäminen onnistuu WWW-selaimen kautta. Google Analytics tarjoaa tietoa sivustolla kävijästä. Tämä tapahtuu kävijän selaimen suorittaessa Javascriptiin perustuvan komentosarjan. Tämä komentosarja haetaan Google-palvelimelta käyttäen lyhyehköä kutsua, joka sisältyy verkkosivuston lähdekoodiin. Kun kävijöistä on saatu kerätty tietoja, talletetaan ne Google-palvelimelle. Niistä voidaan myös koota tilastoja, joita puolestaan on mahdollista tutkia kirjautumalla Google Analytics -ohjelmaan. Google Analyticsin yksi hyvistä puolista on se, että sitä voi käyttää aivan ilmaiseksi.

Markkinoinnin analysoinnin lisäksi Google Analyticsia voi käyttää myös markkinoinnin suunnitteluun. Sen avulla on mahdollista luoda tavoitteita ja esimerkiksi kustomoituja hälytyksiä. Samalla on mahdollista mitata nettisivujen nopeutta ja tarkistaa mistä osoitteista nettisivulle tullaan. Analyticsin avulla on myös mahdollista tilata rapotti suoraan sähköpostiin.

Tarvittaessa Google Analyticsin käyttöön on mahdollista saada koulutusta ja sen käytön oppii melko helposti, jos asiaan vain viitsii hieman paneutua.

Millaisia puutteita Google Analyticsiin liittyy?

Vaikka Google Analytics on näppärä työkalu, ei mikään työkalu ole tietenkään täydellinen. Google Analyticsin käyttäjän onkin hyvä tietää, ettei tietojen kerääminen onnistu sellaisista kävijöistä, joilla ei ole käytössä Javascriptiä. Osa käyttäjistä on nimittäin kytkenyt Javascriptin WWW-selaimen asetusten kautta pois päältä. Tästä johtuen Google Analytics ei pystykään kertomaan sivustolla käyneiden vierailijoiden määrää yhtä luotettavalla tasolla kuin kävijäseurantaohjelmat, joiden tietojen tallentaminen tapahtuu lokitiedostoon ja jotka eivät tukeudu Javascriptiin. Vaikka Google Analyticsista toki löytyy pieniä puutteita, on se silti käyttökelpoinen työväline digimarkkinoijalle.