Google Analytics -työkalua voi hyödyntää monin eri tavoin digimarkkinoinnissa. Valtaisan digiloikan ottaneessa markkinointimaailmassa digimarkkinointi on äärimmäisen tärkeää, joten Google Analyticsin tarjoamiin mahdollisuuksiin kannattaa tutustua ajan kanssa. Tutustuminen kannattaa aloittaa tästä artikkelista, johon on koottu pähkinänkuorimaisesti Google Analytics -työkalun tarjoavat mahdollisuudet.

Tavoitteiden luominen Google Analyticsin avulla

Google Analyticsin avulla on mahdollista luoda tavoitteita yksinkertaisella tavalla. Osa on jopa sitä mieltä, että tämä on yksi työkalun tarjoamista hyödyllisimmistä mahdollisuuksista. Toisaalta kovinkaan moni ei taida tuntea tätä ominaisuutta kovinkaan hyvin, sillä tätä ominaisuutta käytetään valitettavan vähän. Tavoitteiden luominen tapahtuu klikkaamalla ensin järjestelmänvalvojaa. Tämän jälkeen klikataan tavoitteita ja luodaan uusi tavoite.

Kustomoidun hälytyksen luominen Google Analyticsin avulla

Google Analyticsin avulla voidaan myös luoda kustoimituja hälytyksiä. Tällöin tulee mennä kohtaan järjestelmänvalvoja ja valita muokatut ilmoitukset, jossa uuden ilmoituksen luominen onnistuu. Kustomoidut palvelut auttavat sinua saamaan juuri sinulle sopivia palveluita, joista juuri sinä hyödyt.

Käytä Google Analyticsia nettisivun nopeuden mittaamiseen

Google Analytics on oivallinen työkalu myös siinä vaiheessa, kun haluat mitata nettisivusi nopeutta. Nopeus vaikuttaa ensinnäkin hakukoneiden hakutuloksiin ja haluat näkyä näissä tuloksissa mahdollisimman korkealla. Myöskään kävijät eivät viihdy pitkään hitailla sivuilla. Sivuja on nykyisin tarjolla pilvin pimein, eivätkä tässä heti kaikki mulle nyt -sukupolven kuluttajat yleensä jaksa kovinkaan kauaa odotella hitaiden sivujen latautumista, vaan siirtyvät hyvin äkkiä nopeampien sivujen pariin. Nopeus on siis valttia!

Kävijäliikenteen tarkkailu Google Analyticsin avulla

Google Analyticsin avulla pystyt tarkkailemaan sivustosi kävijäliikennettä. Voit tarkistaa sen avulla, miltä sivuilta kävijöitä tulee sinun sivullesi. Näin tunnistat kanavat, jotka ovat tehokkaita sivustosi markkinoinnin kannalta. Sivullesi saattaa tulla ihmisiä esimerkiksi Google-hakujen kautta. Niitä voi tulla esimerkiksi mainosten välityksellä tai sosiaalisesta mediasta. Sinun on tärkeää tietää, mistä ihmiset sivullesi saapuvat, jotta voit kohdentaa mainontaasi mahdollisimman tehokkaasti. Erilaisten mainoskanavien tehokkuuden vertailu on siis tärkeää. Joidenkin sivustojen kohdalla esimerkiksi Facebook saattaa olla erityisen tehokas markkinointikanava, kun taas jollakin toisella sivustolla saattaa toimia paremmin Google-mainonta tai jokin muu mainoskanava.